1-1500x844

TIPS VOOR DE FEESTDAGEN

Kerst en Oud & Nieuw komt er weer aan, en dat betekent voor de meesten veel gezelligheid, feest en heel veel eten en drinken. Gemiddeld komt men één kg vet aan tijdens deze dagen.

Vaak is het een alles of niets mentaliteit. Je laat je helemaal gaan en schuift alles naar binnen wat op tafel ligt of je sluit je compleet af van alle hapjes en laat alles staan.

Het gevolg kan zijn dat je je achteraf terecht ellendig en dik voelt of dat je juist frustratie hebt bij jezelf, je familie en je vrienden omdat je alles laat staan.

Hieronder een aantal tips die er voor zorgen dat jij de feestdagen normaal door kan komen zonder je nou ontzettend druk te maken over hoe je het allemaal wel niet moet gaan doen.

1. Compensatie
Wil je wel helemaal uit je dak gaan en alles wat los en vast zit naar binnen vreten, zorg er dan voor dat je de dagen ervoor alvast een buffer opbouwt.

Praktisch:
Eet de gehele week bijvoorbeeld 400 calorieën minder dan je huidige calorie-inname en je hebt in 7 dagen 2800 calorieën in je spaarpotje gelegd. Je kan tijdens kerst 2800 calorieën extra eten, zonder er op de lange termijn dik van te worden. Je netto calorie inname is namelijk leidend op de lange termijn.

2. Caloriearme dranken
Je tikt natuurlijk heel wat glaasjes achterover tijdens al deze gezellige momenten. Kies ervoor om dranken te nemen met een lage hoeveelheid calorieën. Dit komt al gauw uit op water, light of zero dranken. Een voordeel van light of zero dranken is dat je sneller verzadigd raakt waardoor je al minder gaat eten.

3. Alcohol
Een gram alcohol bevat 7 kcal. Neem gerust je drankje en geniet. Als je calorieën wilt sparen, neem dan een glaasje Vodka Cola Zero bijvoorbeeld. Deze drank is ongeveer 4 keer zo caloriearm als een biertje of wijntje.

4. Op de dag zelf
Compenseer ook op de dag zelf. Je kan er voor kiezen om je bak yoghurt met havermout te laten staan en een caloriearme salade te nemen, of zelfs helemaal niets te nemen (Intermittent Fasting). Als je een lekker kerstontbijt hebt én gaat gourmetten, zorg dan dat je tussendoor zo weinig mogelijk calorieën binnen snoept of drinkt.
Weet wat je eet en laat misschien dat toetje toch maar staan. Calculeer hem anders in want een toetje bevat al gauw (niet overdreven) richting de 6 á 700 calorieën. Je kan evengoed een lekkere bak fruit pakken, dit verzadigt evenveel en bespaart je een hoop calorieën.

5. Portie grote
Je hoeft na 2 dagen kerst niet net zo dik te zijn als de kerstman, dus neem van alles een beetje en eet je niet overvol. Als je al lang aan het afvallen bent en ineens je maag op de donder geeft door overvol te gaan eten, dan voel je je al snel beroerd. Eet dus tot je voor 80% vol zit. Als je aan tafel zit is het makkelijk om hier overheen te gaan, maar de gevolgen zijn voor jezelf.

6. Magere producten
Net zoals light producten weinig tot geen calorieën bevatten, is het bij vlees niet anders. Neem magere producten, deze bevatten ook nog eens veel eiwitten en minder vet (zuivel, kip, witte vis, eiwit van eieren), groente en fruit dat laag is in calorieën (aardbeien, meloen of perzik).

7. Sporten
Waarschijnlijk is de gym waar je altijd traint gesloten met kerst, maar dat is geen excuus. Je kan evengoed een home workout doen of buiten een lekker rondje hardlopen. Als er sneeuw ligt is een sneeuwbalgevecht natuurlijk ook een workout die er toe doet! 😉

De dag na kerst heb je veel extra calorieën gegeten, gebruik dit op een positieve manier door direct naar je sportschool te gaan. Je hebt immers meer energie, dus misschien zit er wel een nieuw PR in bij het bankdrukken waar je al een hele tijd geen progressie meer boekt.

Daarnaast zorgt sporten er natuurlijk voor dat je de calorieën die je binnen gaat krijgen vast deels compenseert.

8. Geniet
Als je 1 of 2 dagen minder controle over je voeding hebt, is dit niet direct het einde van de wereld. Het is maar 0.5% van het hele jaar, dus stel je niet aan.  Het welbekende cliché, je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst. Zorg ervoor dat je portie controle hebt en bewust geniet, dit is al moeilijk genoeg.

De feestdagen draaien om gezelschap en niet om het eten.

Alvast een vervroegde kerstgroet!