IIFYM

IF IT FITS YOUR MACRO’S (IIFYM)

Wat betekent IIFYM?
Het komt er eigenlijk op neer dat je alles kan eten en drinken, zolang het maar binnen je calorieën en macro’s past. Je macro’s bestaan uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Om een directe vertaalslag te maken; het zou eigenlijk niet uit maken of je nou een glas cola of een twee broodjes naar binnen werkt want beide keren krijg je ongeveer evenveel calorieën binnen.

Hoe werkt IIFYM?
Zolang je calorie-inname gelijk is en het binnen je macro verdeling past, zal het eten van een pizza of andere ongezonde voeding je niet dik maken. In het verhaal betreft IIFYM doet het er niet toe uit welke voedingsmiddelen jij je calorieën binnen krijgt.

Er bestaat dus geen ‘goed’ of ‘slecht’  voedsel als het gaat om wat je moet eten als je met voeding bezig bent. Het belangrijkste is, dat je niet een calorieoverschot krijgt. Om hier achter te komen moet je eerst je BMR (caloriebehoefte) berekenen. Je wordt niet dik van die pizza, maar wel als de pizza niet in je macro’s past. Wat een pizza in tegenstelling tot een ‘gezonde’ maaltijd met je doet in gezondheidsperspectief, is een ander verhaal.

Glychemische index (GI) en doelen halen
De GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Producten met een hoge GI zijn bijvoorbeeld cornflakes, wit brood, bier, dextrose of een glas cola. Pasta, peulvruchten en havermout vallen onder producten met een lage GI.

De GI is irrelevant als het gaat om gewicht verliezen in combinatie met ‘ongezonde’ producten. Het maakt niet uit of je bijvoorbeeld je voorgeschreven 100 gram koolhydraten uit snelle koolhydraten (cola, dextrose etc.) of langzame koolhydraten (havermout, brood, pasta etc.) haalt. Beide keren krijg je evenveel koolhydraten als calorieën binnen. Een voedingsschema gebaseerd op een lage GI, heeft uiteindelijk niets te maken met of je wel of niet gewicht gaat verliezen. Zet dus ook uit je hoofd dat je met het eten van snelle suikers dik wordt.

In de praktijk!
Ga nou niet denken dat je alleen maar pizza en cola moet en kan nemen, omdat het past in je macro’s. Je moet altijd gaan voor gezonde en voedzame voeding, zoals ik ook doe! Kies er daarnaast voor om af en toe eens een verwen moment in te passen, als je daar behoefte aan hebt zodat je daarna weer met volle moed met je gezonde eetpatroon verder kunt. Of je nou behoefte hebt aan een pizza, een dubbele chocolade-slagroomtaart of een biertje, dan neem je dat! Zorg er dus alleen voor dat het past binnen je macro’s. Maak bewuste keuzes begrijp dat het eten van ongezonde producten irrelevant is als het gaat om wel of niet je doel halen!

Naamloos

Wees bewust
Op social media zie je vaak afgetrainde lichamen terwijl ze foto’s van pizza, ijs, taart- en chocola plaatsen. Daarbij plaatsen ze vaak dat ze kunnen eten wat ze willen, wanneer ze willen, en ze nu het lichaam hebben die ze altijd wilden. 100% waar is dit niet, omdat ze natuurlijk alleen maar hun ongezonde maaltijden plaatsen. De foto’s van hun ongezonde voeding zijn maar een klein percentage van hun wekelijkse maaltijden, waarvan de rest gewoon gezond is. Laat je hier niet door verleiden en zeg niet tegen je zelf, ik wou dat ik zo kon eten er zo kon uit zien.

IIFYM is niet een methode die zegt dat je de hele dag ongezond kan eten en er toch goed uit ziet. IIFYM is een methode die het evenwicht bevordert van gezonde en ongezonde producten. Pas de 80/20% regel toe om het leuk te houden. Eet 80% gezonde maaltijden en zorg, wanneer je er behoefte aan hebt, dat je niet meer dan 20% ongezond eet. Zorg er voor dat dit in je macro’s past, zodat je je niet schuldig hoeft te voelen.

Voordelen IIFYM
– Eet waar je zin in hebt, je hebt veel keuzevrijheid
– Je hoeft geen nee te zeggen tegen je wijntje of gebakje
– Makkelijk vol te houden
– Flexibel eten = makkelijk

Nadelen IIFYM
– Je weet niet meer wat je wel/niet moet eten
– Snel te kort aan gezonde voedingsstoffen
– Alles eten wat los en vast zit
– Snel overeten door ‘’drang’’ naar meer
– Van buiten gezond, van binnen niet
– Minder spieropbouw door krachttraining bij verkeerd gebruik

Conclusie
IIFYM is een super fijne en handige manier om je gezonde voedingspatroon te combineren met af en toe iets ongezonds. Zorg ervoor dat je bewust bent van je calorie inname met de juiste macro verdeling. Het maakt niet uit of je gezonde of ongezonde producten neemt, zolang je macro’s het zelfde blijven. De sleutel tot succes is niet te snel resultaat willen zien, en consistent blijven in je voeding, training en gedrag. Doe wat werkt voor jou. Als je niet ongezonde producten wil eten omdat je dan in de verleiding valt terug te vallen of door te slaan, dan werkt dit niet voor jou. Houd vast aan een langdurig voedingspatroon dat past bij jou. Zorg hierbij voor de 80-20% verdeling.

Belangrijk is om een uitgebalanceerd voedingspatroon op te laten stellen door een professional die jouw ‘’ongezonde’’ hap verwerkt in het schema indien er behoefte aan is. Mocht je liever zelf te touwtjes in handen hebben, zoals ik dat heb, track dan je voeding in bijvoorbeeld My Fitnesspall, een super handige app waarbij je alles bij kan houden. Geen idee hoeveel jij mag eten? Stuur mij dan een berichtje en ik bereken het voor je. IIFYM maakt het leven een stuk eenvoudiger!

Doe wat voor jou werkt op de lange termijn. Alleen dat is de sleutel naar succes.

Hulp nodig?
Wil je ook aan de slag met je voeding? Laat mij berekenen wat je calorie inname en macro verdeling moet zijn. Liever een voedingsschema op maat met daarin ook jouw ongezonde maaltijd in verwerkt, stuur dan een mail naar info@hamstra-pt.nl
Hamstra-PT