19904773_10213664767677286_2061214574_n

Vaak krijg ik deze vraag.. daarom hier het antwoord.

Creatine bevat een combinatie van aminozuren (eiwitten), die normaliter aangemaakt worden in de alvleesklier, lever en nieren. Creatine is ook te vinden in onder andere rood vlees en vis. Creatine wordt in het lichaam omgezet in een molecuul, genaamd phosphocreatine. Phosphocreatine is een belangrijke bron in het leveren van ATP-energie in de spier. Dit zorgt ervoor dat de spier meer/sneller energie krijgt waardoor de prestaties van atleten, voornamelijk bij explosieve sporten als sprinten, gewichtheffen, vergroot kunnen worden.

Creatine belemmert het ‘’cutten’’ niet, het zorgt er alleen voor dat de spieren voller lijken. Creatine is een molecuul dat water aantrekt, dus de link met het gebruik van creatine en het verlagen van vetpercentage is er niet. Dit is een veelgebruikte ‘’smoes’’ die juist wel gebruikt wordt. Wat wel kan is dat je gewicht minder gauw naar beneden gaat, omdat creatine er voor zorgt dat je spieren voller zijn. Daarnaast slaat creatine bij de één beter aan dan bij de ander. Als je al veel rood vlees en vis eet zal het minder aanslaan dan wanneer je vegetarisch bent, omdat je dan minder creatine uit voeding binnen krijgt. Ook is de (op)bouw van je spieren afhankelijk. Als je veel fast-twitch spiervezels hebt, en minder slow-twitch spiervezels, zal je ook meer effect ondervinden van creatine.

Er wordt vaak geadviseerd om vaak te starten met een oplaadfase, maar dit is onzin. Te veel creatine is niet goed voor je en het overbodige wordt afgebroken door je lichaam en plas je uit. Daarnaast is het zonde van je geld. Op lange termijn heb je evenveel effect als wanneer je wel een oplaadfase gebruikt. Gebruik de creatine-monohydraat, de meest veilige vorm van creatine. Als laatste wil ik benoemen dat het niet nodig is om perse tijdelijk te stoppen met creatine na 6 weken. Als je over een langere termijn creatine blijft innemen, wordt de productie van het lichaam wel verlaagd, maar het stopt niet. Zodra je stopt zal het lichaam snel weer creatine aanmaken waardoor je geen moment hebt dat er geen voorraad aanwezig is.

Conclusie is dat je prima creatine kan gebruiken tijdens het cutten. Je vetpercentage zal even snel blijven dalen of misschien wel sneller met intensieve krachttraining, alleen je gewicht iets minder snel. Tot slot zorgt creatine voor meer energie, een beter herstel en meer vetvrije massa. Prima supplement dus!